Agent 000001

16 november 2016 - Guilin Shi, China

De afgelopen twee maanden stonden in het teken van de bezoekjes. Vrienden, familie en enkele spontaan aanwaaiende volleyballers kwamen langs bij de Giggling Tree. Het was ontzettend leuk om die bekende gezichten uit Nederland te zien en te spreken.

Maar soms krijgen we onbekende gezichten op bezoek. Onbekende gezichten uit China. Zo’n onbekend gezicht was Agent 000001. Dat klinkt misschien als een geheim agent, maar in feite was het de meest bekende agent van de Guangxi provincie. De hoogste pief van het provinciale politiekorps.

De week voorafgaand kregen we al regelmatig een zenuwachtige lokale politiechef over de vloer. Wij kennen hem als mister Li, of Michael. Mister Li komt hier regelmatig. Dat heeft deels te maken met de onenigheden die de Giggling Tree met het dorp heeft gehad, maar dat komt ook omdat aan het einde van de Giggling Tree een klein deel van het restaurant door de politie is geconfisqueerd als politiebureau. Dat politiebureau wordt eigenlijk nooit gebruikt, alleen als er hoog bezoek van de overheid komt. Dan zijn wij ook opeens “International Police Volunteers”. Of zoals Chinezen het noemen: the Yangshuo Policing of International Volunteers group. Niet dat we dan door Aishanmen patrioulleren: we zijn decorstukken om mee te pronken. We mogen een kek petje op, krijgen een tof hesje aan en staan vervolgens glimlachend op de achtergrond.

Op de dag van het hoge bezoek mochten wij weer ons hippe politie-uniform aan. Voor de gelegenheid waren zelfs gloednieuwe uniforms gemaakt, met armband! Dat die armband 5 maten te groot was (of wij te matig gespierd in de bovenarmen) deed niks af aan de pret. Mister Li liep met een headset de laatste controleronde, een teken dat het echt serieus zou gaan worden.

Rond 15.00 uur stoppen er twee busjes vol met politieuniformen. De mannen en vrouwen stappen uit en vormen een cirkel om Agent 000001. Iederen praat beleefd buigend met de man. De International Police Volunteers (wij met enkele andere haastig opgetrommelde expats uit de Yangshuo regio) staan in een soort erehaag om Agent 000001 welkom te heten. Dan stapt de politiechef op ons af. De vrijwilliger links van Martijn, Ian, spreekt een aardig woordje Mandarijn en is daarom gebombardeerd tot onze aanvoerder. Hij heet de chef het eerst welkom. Dan loopt de man door naar Martijn. Dat was niet de bedoeling… Gelukkig hoeft Martijn alleen zijn hand te schudden en enthousiast “ni hao!” te zeggen. Sara komt er helaas niet zo makkelijk vanaf. Agent 000001 vuurt in rap tempo willekeurig klanken op Sara af, die vervolgens duidelijk maakt dat ze geen Mandarijn spreekt. Mister Li treedt op als tolk en vertaalt dat Agent 00001 aan Sara vraagt: “How can you volunteer for Chinese police if you can’t speak Chinese?”. Paniek in de ogen van Sara.

Gelukkig grijpt onze “aanvoerder” in en zegt in vloeiend Chinees tegen Agent 000001 dat wij vooral werken met de vele buitenlandse toeristen die Yangshuo bezoeken. Een briljante redding van onze kapitein. De man accepteert deze uitleg en loopt met zijn gevolg verder richting het politiebureautje van zo’n 3 bij 3 meter groot. Ondanks deze geringe grootte, lukt het de colonne van zo’n 20 politieagenten om zich in het bureautje te proppen.

Na de inspectie van het politiestationnetje volgt een rondje koffie voor alle aanwezigen, inclusief de International Police Volunteers. We hadden gehoopt aan een hoekje van de lange tafel aan te kunnen schuiven om zo een ongemakkelijk gesprek met Agent 000001 uit de weg te gaan, maar helaas: we worden naar het midden van de tafel, pal tegenover hem gedirigeerd. Gelukkig zitten Roland, een Nederlandse hoteleigenaar die ook een aardig woordje Chinees kan, en onze aanvoerder naast ons. Ze stelen de show met hun Chinese grappen, en wij lachen op het juiste moment vrolijk mee. Martijn heeft nog een kort onderonsje in het Chinees met Agent 110003, een gesprekje waarin Martijn maar liefst 10 van de 20 woorden die hij in het Mandarijn kent kan gebruiken.

Dan is de koffie op en vertrekt het hele circus weer. Wij halen opgelucht adem, Mister Li ziet er ook een stuk meer ontspannen uit en gaat zelfs in zijn uniform aan een biertje. Het kan allemaal, als Agent 000001 het maar niet ziet.